Założenia programowe kampanii:
Program Kampanii Społecznej Falochron został opracowany w ścisłej współpracy z jego autorem – prof. dr hab. Jackiem Kurzępą, specjalizującym się w dziedzinie socjologii młodzieży oraz autorem licznych publikacji na temat profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
Kampania kładzie nacisk na konieczność budowania środowiska przyjaznego w poszerzaniu dobrostanu i wzmacnianiu czynników chroniących. Program Kampanii został oparty o teorię resilience, która zakłada analizę mechanizmów psychologicznych oddziałujących na młodego człowieka, w których identyfikuje się specyficzne dla danego środowiska przyczyny problemów. Taki sposób podejścia skutkuje tworzeniem modeli skutecznie korygujących występujące sytuacje trudne dla młodego człowieka.
Edycja Młodzieży dla Młodzieży będzie realizowana wraz z Radnymi Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego. Ma być ona sposobem uruchomienia w środowisku szkolnym empatii i rówieśniczego wsparcia w kryzysowych. Szczególnie w obecnej sytuacji pandemii COVID-19.
Cel kampanii:
Celem projektu jest implementacja programu Falochron w 15 placówkach edukacyjnych (szkołach podstawowych i ponadpodstawowych) województwa śląskiego w okresie od 1 marca do 31 grudnia 2021 r. m.in. poprzez współpracę z Radnymi Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego.
Nadrzędnym celem programu jest zbudowanie sieci lokalnych Szkolnych Falochronów, czyli wzmocnień wobec czynników zagrażających prawidłowemu rozwojowi młodego człowieka.
Korzyści płynące dla szkoły:
Indywidualne Szkolne Falochrony to pomysł na nową jakość profilaktyki w szkołach/placówkach, który sprawdził się już w latach 2012 – 2016, kiedy to program został zaimplementowany w ośmiu śląskich miastach: Katowicach, Gliwicach, Siemianowicach Śląskich, Dąbrowie Górniczej, Bytomiu, Chorzowie, Jaworznie oraz Rybniku. Łącznie Falochron realizowało 77 szkół. W latach 2016 – 2018 Falochron objął działaniem 16 województw w Polsce i był realizowany w ramach Programu Bezpieczna+.
Dlaczego wsparcie rówieśnicze jest skuteczne?
- Dzieci i młodzież, którzy wychowują się w trudnych warunkach lub doświadczające kryzysów chętniej przyjmuje informacje od swoich rówieśników niż od dorosłych.
- Łatwiej jest im rozmawiać i szukać rozwiązań na różne tematy z rówieśnikami, niż z dorosłymi.
- Młodzi ludzie silniej identyfikują się z ludźmi w swoim wieku, a informacje uzyskiwane od rówieśników mogą się im wydawać bardziej wiarygodne.
- Młodzi ludzie posługują się tym samym językiem.
Korzyści płynące ze stosowania wsparcia rówieśniczego?
- Programy rówieśnicze pozwalają na bezpośrednie zaangażowanie młodzieży w kreowaniu zdrowego stylu życia wśród ich rówieśników oraz (pośrednio) całych społeczności szkolnej.
- Wiarygodność rówieśniczych liderów w środowisku szkolnym.
- Liderzy rówieśniczy mogą – efektywniej niż dorośli – dotrzeć z celami realizowanych programów do młodzieży z grup wysokiego ryzyka.
- Program profilaktyczny oparty o pomysły i pracę liderów rówieśniczych jest skuteczny.
- Młodzież uczestnicząc w projektowaniu i realizacji przedsięwzięć, nie tylko profilaktycznych, czerpie długoterminowe korzyści dla własnego rozwoju osobistego i społecznego, szczególnie w sytuacjach trudnych, kryzysowych i problemowych.
Etapy realizacji Kampanii Społecznej Falochron Młodzież dla Młodzieży na lata 2021 – 2022 | |
Główne działania w ramach projektu |
|
Etap: Młodzież dla Młodzieży |
|
Etap: Falochron w szkole |
|
Etap: Realizacja Falochronu w szkole |
|
Etap: zakończenie i podsumowanie Kampanii Społecznej Falochron |
|
Etap: multimedia |
|
Koordynatorki Kampanii Społecznej Falochron:
Magdalena Wieczorek – nauczyciel-konsultant
mwieczorek@metis.plAnna Jakubowska – specjalista ds. projektów
ajakubowska@metis.pl
Zapraszamy Państwa do współpracy